چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 21, 2024
امام جمعه  دشتی-خورموج استان بوشهر

حوزه/ حجت الاسلام  زاهددوست گفت: با توجه به میزان خسارت وارد شده به کشاورزان دیم‌کار گندم در دشتی، لازم است صندوق بیمه کشاورزی این موضوع را به صورت جدی و با اولویت پیگیری کند.

حجت الاسلام علی زاهد دوست در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه شهرستان دشتی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در استان بوشهر و کشور است، اظهار داشت: با این وجود کشاورزان این منطقه مشکلات زیادی دارند و هر سال شاهد از بین رفتن محصولات خود به دلایل مختلفی از جمله بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، سرمازدگی هستند.

وی ادامه داد: قطعا جلوی وقوع این حوادث غیرمترقبه را نمی‌توان گرفت، اما می‌توان با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب میزان خسارات وارده به کشاورزان زحمتکش را کاهش داد.

امام جمعه دشتی-خورموج استان بوشهر عنوان کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی بهترین راهکار برای مقابله با این حوادث و آنچه که محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند، می‌باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این صندوق آنگونه که انتظار است پاسخگوی خسارات وارده به کشاورزان به عنوان پشتوانه، برای حفظ سرمایه آنان نیست.

حجت الاسلام زاهددوست اظهار کرد: کشاورزان دیم‌کار گندم دشتی علیرغم اینکه در سال زراعی گذشته بیشتر از سال‌های قبل یعنی حدود ۴۰ هزار هکتار، سطح زمین زیر کشت داشتند و هزینه سنگین خرید بذر و کاشت را متحمل شدند اما بر اثر خشکسالی خسارت دیده‌اند و عملا هیچ برداشتی از محصولات خود نداشتند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر کشاورزان منطقه با توصیه کارشناسان کشاورزی محصولات خود را از طریق صندوق بیمه کشاورزی بیمه کرده‌اند، اما متاسفانه تا امروز پس از گذشت ماه‌ها خبری از پرداخت خسارت از طرف صندوق بیمه به کشاورزان بیمه گذار نیست.

امام جمعه دشتی-خورموج استان بوشهر گفت: قاعدتا در این شرایط سخت صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید نسخه‌ای شفابخش برای درمان ضرر و زیان‌های ناشی از خشکسالی و حوادث دیگر باشد، اما متاسفانه در عمل اینگونه نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال پیگیری جدی برای رساندن صدای این قشر مظلوم و احقاق حقوق کشاورزان هستیم، تأکید کرد: این موضوع از طریق مسئولان مرتبط استانی و کشوری پیگیری شده و قول حل مشکل را داده‌اند.

حجت الاسلام زاهددوست تصریح کرد: حتی اگر بیمه خسارت کشاورزان دیم کار را به نرخ مصوب پرداخت کند، مبلغ خسارت بیمه صندوق کشاورزی آنقدر ناچیز است که برای جبران سرمایه از دست رفته آنان کفایت نمی‌کند و حتی هزینه‌های کاشت محصول را هم پوشش نمی‌دهد.

امام جمعه دشتی-خورموج استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اینکه خسارت وارد شده به کشاورزان محرز است، چرایی تاخیر یا عدم پرداخت خسارت حداقلی بیمه نیز جای تأمل دارد.

وی تأکید کرد: مطالبه ما از طریق تریبون نماز جمعه این بود که مسئولان امر و صندوق بیمه کشاورزی، موضوع پرداخت خسارت بیمه به کشاورزان دیم‌کار گندم را پیگیری کنند و اجازه تضییع حق کشاورزان را ندهند.

حجت الاسلام زاهد دوست ابراز کرد: لازم است تا با ورود مسئولان مربوطه در استان به این موضوع، مطالبه و خواسته بحق کشاورزان مورد رسیدگی قرار گیرد و با جدیت و دقت نظر بیشتری این فرآیند به سرانجام برسد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha